workshops

Onze vormings-werkers komen naar je toe 

Leerlingen praten soms makkelijker over intieme of persoonlijke onderwerpen met iemand die ze niet kennen. Onze ervaren medewerkers brengen workshops in jouw klas of groep. Onze workshops zijn aangepast aan de doelstellingen en eindtermen in het onderwijs. Het zijn interactieve workshops, op het niveau van de deelnemers en gericht op de leerdoelen die jij wil bereiken.  

  • We focussen voornamelijk op kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Wij komen langs in elke school, voorziening, jeugdbeweging, of andere sociale organisatie die wil werken rond seksuele gezondheid.

  • Cgso biedt interactieve workshops aan. Wij werken steeds op maat, aangepast aan de noden, de voorkennis en de ontwikkelingsdoelen van de doelgroep.

    • De inhoud van ons programma komt tot stand in nauw overleg met de aanvragers en kan worden aangepast op basis van de noden die zij ondervinden, de thema’s die zij wensen aan te reiken/te bespreken en de groepsgrootte.

    • We houden steeds rekening met eventuele gevoeligheden in de doelgroep.

    • Onze workshops zijn aangepast aan de doelstellingen en eindtermen in het onderwijs.

  • Een vorming over relaties en seksualiteit is steeds interactief omdat wij peer-to-peer learning zoveel mogelijk stimuleren.

    Een workshop start met uitleg over wie wij zijn en wat de deelnemers van de workshop kunnen verwachten. We maken enkele afspraken die nodig zijn om een veilige sfeer te creëren. De deelnemers worden uitgenodigd eigen wensen, noden en suggesties in te brengen. In onderling overleg komen we tot enkele basisregels zoals naar elkaar luisteren, beleefd reageren, elkaars privacy respecteren en zelf kunnen kiezen wat je al dan niet deelt met de groep.

    Tijdens de workshop proberen wij de afgesproken doelstellingen op een informele en laagdrempelige wijze te bereiken. Wij gebruiken verschillende methodieken, audiovisueel materiaal en spelvormen zodat de vereiste informatie ‘aankomt’. Onze workshops steunen op de voortdurende wisselwerking en interactie tussen de deelnemers waarbij de vormingsmedewerker fungeert als moderator.

    Op het einde reflecteren wij nog even over de workshop en reiken wij relevante (hulp)bronnen aan.

Werkwijze en afspraken

Binnen de workshop kunnen, afhankelijk van de duur en grootte van de groep, verschillende thema’s aan bod komen.

  • Weerbaarheid, anticonceptiemiddelen, zwangerschap, veilig vrijen, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, gender- en seksuele diversiteit, verliefdheid, de eerste keer, verschillende relatievormen, pornografie, … Deze thema’s kaderen binnen het aanleren en stimuleren van een positieve seksualiteitsbeleving.

  • 3 lesuren zijn nodig om de vooropgestelde doelen te behalen, rond meerdere thema’s te kunnen werken en de ruimte/tijd te bieden om interactief aan de slag te gaan met de vragen van alle leerlingen.

  • De workshop wordt dan beperkt tot één thema. (Met uitzondering van het thema seksueel grensoverschrijdend gedrag en weerbaarheid)

  • o Een groep van vijftien deelnemers is optimaal. Als de groep groter is dan twintig leerlingen, kunnen we de gevraagde doelstellingen niet bereiken.

    o Heb je een grote (klas)groep (< 20 leerlingen)? Dan moet de groep gesplitst worden. In dat geval komen we met twee (of drie) vormingswerkers simultaan de workshop begeleiden.

Het tarief voor een workshop is driedelig

  • Relationele en seksuele vorming

    We werken workshops uit rond alle thema’s binnen de seksuele gezondheid

  • De voorbereidingskost

    Voor een draaiboek op maat volgens de door jouw gekozen thema’s, passend educatief materiaal en een gepersonaliseerd feedbackverslag dat je ontvangt na de workshop.

    Indien meerdere groepen eenzelfde workshop volgen, dan betaal je deze kost slechts eenmaal.

  • De verplaatsingsvergoeding

    De afstand wordt berekend vanaf onze organisatie (cgso vzw Brugge) tot aan de locatie waar de workshop(s) doorgaan.

Wat wij garanderen en verwachten

Voor iedere workshop wordt een draaiboek ontwikkeld, steeds op maat van de doelgroep. Hierin staan de geplande methodieken en de vooropgestelde doelstellingen. Dit draaiboek wordt een week vooraf bezorgd. Na het uitvoeren van de workshop(s) ontvang je een feedbackverslag.

Wij werken zonder begeleider/leerkracht tijdens onze workshops. Enkel indien het een meerwaarde is voor de doelgroep kan hiervan afgeweken worden. We nemen deze beslissing steeds in onderling overleg.

Onder peers of gelijkgestemden ontwikkelt de leerervaring zich anders dan in een hiërarchische docent-cursist relatie. Dit is voor ons een belangrijk uitgangspunt.

Er is een grotere openheid bij de deelnemers om delicate onderwerpen te durven bespreken/bevragen of om ongedwongen hun mening te delen.

1

Bepaalde ervaringen blijven soms onder de radar: grensoverschrijdend gedrag, seksuele intimidatie, het doorsturen van seksueel getinte foto’s of pestgedrag. Het is belangrijk dat jongeren de ruimte voelen om ook die ervaringen te uiten. Wij gaan hier steeds zorgvuldig mee om in het belang van de deelnemer(s) en de school/organisatie.  

2

Leerkrachten kunnen een ongemakkelijk of onveilig gevoel krijgen bij het beluisteren van verhalen, uitspraken en vragen van de deelnemers.  Onze ervaring is dat leerkrachten vrij snel opmerken dat hun aanwezigheid in de workshop geen meerwaarde biedt.

3

Onze vormingsmedewerkers zijn gespecialiseerd in deze beproefde onderwijsmethode waarbij wij als moderator garanderen dat de juiste informatie wordt gedeeld en dat elke mening/vraag aan bod kan komen. 

Een veilig, voldoende ruim lokaal, een stabiele internetconnectie en projectiemogelijkheid is noodzakelijk.

Bij het uitvoeren van een workshop worden de deelnemers in een kring geplaatst. Op die manier kan iedereen vlot in gesprek gaan met elkaar. Wij streven naar een gelijkwaardige verhouding tussen deelnemers en vormingsmedewerker(s).

Volgende
Volgende

nascholing